Landesgymnasium für Hochbegabte Schwäbisch Gmünd
 


Schulische Förderung => Comenius => Grundlagen

Grundlagen



Offizieller Startschuss des Projektes mit Implementierung der Comenius-Tafel


Das Projekt ist unter die schulischen Zusatzangebote (Addita) eingeordnet.

Additumsname:
Europäisches Comenius-Projekt
Bildungspartnerschaft mit 4 weiteren Gymnasien aus UK, Frankreich, Italien und Norwegen
Titel: In Search of Identity, Cultural Travels across Europe

Leitung:
Thomas Schäfer

Bereich:
Fächerübergreifend-interkulturell; Englisch, Theater, Musik, Kunst, Film, Fotografie, Design

Klassenstufen:
Schwerpunkt 9-10; in Ausnahmefällen auch 11

Zeit & Umfang:
Wöchentlich 90 Minuten, jeweils mittwochs, 6.DS

Beschreibung:
The project entitled “In Search of Identity–Cultural Travels across Europe“will explore the different facets of identity both within the schools participating and in comparison with the other schools. We will focus on the process of identity and its transformation through representation in different artistic media e.g. writing, drama, music, arts and design. In this way we will be able to compare not only our school lives and youth cultures but will also explore regional/national differences to finally discover similarities and common European ground. We feel that we should equally respect the social integration of the community where we are living and will strive to overcome the generation gap by involving older people as often as possible in our project. We will therefore invite the older generation to our schools to take part in cultural events that follow from our work in Comenius. We will also ask them for their participation as contemporary witnesses (cf. module 4). The project will start with a suitcase of identity and difference to be prepared by all schools and be brought to the first meeting and explored by all participants. The suitcases will be shown in a circulating exhibition moving to all schools. We will set up a drama group which will write and perform by topic, one act of drama at every meeting culminating in a complete 5 act performance on stage. Music and film will play an important role too, based on the topic given for each project module. The project is divided into 6 modules by topics and meetings, 3 of them in the 1st and 3 in the 2nd year. The outcome is documented to give evidence of the creativity which will unfold due to the different issues of identity. The project is framed by two competitions of writing, thus showing progress and growth.

Voraussetzungen:
Entscheidend sind neben guten bis ausgezeichneten Englischkenntnissen die Motivation und Bereitschaft zu künstlerischem und sprachlichem Ausdruck in den o.g. Bereichen, kreatives Potenzial, interkulturelle Neugierde, persönliches Engagement, kommunikativer Elan und nicht zuletzt regelmäßige Teilnahme an den wöchentlichen Vorbereitungstreffen im Additum / Spitzenadditum.

Max. Teilnehmeranzahl: 16

Geöffnet für Gmünder Schüler: Nein

Sonstiges:
Reisen ins Ausland und Beherbergung ausländischer Gäste im Rahmen des Projektes während der insgesamt 6 Comenius-Konferenzen, die sich über 2 Jahre 2011-2013, verteilen.


Chronologie

Ergebnisse der Comenius-Konferenzen

Forum Know Thyself

Finanzierung & Haftungsausschluss